La comercialització
El departament comercial de l`empresa
Les empreses s’organitzen en departaments. Un d’aquests departaments, el
comercial, es el responsable de la gestió de la distribució i la venda del
producte.
El màrqueting
El màrqueting es l’estudi de les relacions que s’estableixen entre les
necessitats que cobreixen els productes que volen vendre i el mercat al qual
van destinats. El mercat d’un determinat producte es format i potenciat. Tots
ells van dirigits al pla de màrqueting.
La logística
Les empreses, per ser competitives, han de tenir en compte alguns elements
basics com la qualitat del producte i el preu. Això depèn directament del procés
de fabricació. Però també es molt important, per la seva repercussió en el preu
final del producte, el control dels estocs, tant de les primeres matèries
con els productes acabats, i una
distribució eficaç; ràpida i amb el mínim cost. Per fer arribar el productes al
consumidor, cal disposar del mitja de transport concret, de tot un sistema
racional d’emmagatzematge i de centres
de distribució.
L’emmagatzematge
El magatzem es l’espai que les empreses destinen a disposar-hi les
mercaderies acabades i preparades per el seu transport i la seva
comercialització posterior.
L’emmagatzematge i el sistema “just in time” (just a temps)
Algunes empreses amb practiquen el sistema anomenat “just a temps” que
consisteix a proveir les primeres matèries just al moment que es necessiten i,
fins i tot, a descarregar-les
al costat mateix de les maquines que les han de transformar. Igualment les mercaderies
acabades no entren al magatzem.
El codi de barres
El codi de barres és un sistema internacional d’identificació automàtica
dels productes. Aquests sistema permet:
-
Saber
en tot moment l’estoc del magatzem.
-
Regular
ordenadament de manera automàtica el moviment de mercaderies dins del magatzem.
-
Identificar
el producte i conèixer-ne les característiques.
A més, es molt útil als establiments comercials, que facilita la feina del
personal encarregat de la caixa.
L’aparició del comerç i el transport
El sistema de transport de mercaderies es van començar a desenvolupar amb
l’aparició del comerç, en el neolític. Pel que fa al transport per terra, el
gran descobriment va ser la roda aplicada al carro estirat per animals. De fet,
aquest ha estat bàsicament l’únic sistema important que va existir fins a
l’aparició del ferrocarril a principis del segle XIX.
La xarxa bàsica de distribució
Integren infraestructures ben coordinades per tal que els productes es
puguin traslladar d’un punt a un altre amb el màxim de facilitat, seguretat i
rapidesa.
Els mitjans de transport
Per la distribució, tant de les primeres matèries o els productes
semielaborat com els productes fabricats, hi ha diferents mitjans de transport,
per l’aire, com per terra i per mara, rius i llacs.
El transport combinat
El transport combinat s’ha desenvolupat en les darreres dècades. Aquest
tipus de transport, utilitza diversos
mitjans sense descarregar la mercaderia. Així , per exemple, es pot carregar
la mercaderia en un camió, aquets pot entrar en un vaixell transbordador
(ferri) i marxar després cap al punt de destinació sense necessitat de tocar el
material transportat.
Els contenidors
Els contenidors son caixes metàl·liques grosses de forma paral·lelepipèdica
de mides i sistemes d’ancoratge normalitzats, que s’acoblen perfectament tant
per ser apilats als magatzems, que poden ser a l’aire, com per se transportats
amb vaixells, trens o camions.
Transports especials per carretera
Hi ha determinats carregues que requereixen vehicles especials. Aquest es
el cas del transport d’objectes de gran volum, com turbines o altres elements
de les centrals elèctriques, bigues i estructures per a la construcció de
ponts, grans maquines per a la construcció o material ferroviari.
Tipus de mercaderies
No hay comentarios:
Publicar un comentario